רקע

ציפוי מגן פוטוקאטליטי למדחף ספינה

מזה שנים רבות סובלת התעשייה הימית מבעיות של מזהמי ים שונים הקיימים באופן טבעי בים.

מזהמים אלו ידועים כאצות, ברניקלס, מולים ועוד היוצרים נזקים כבדים במיוחד לספינות אבל גם למתקנים שונים הנמצאים בים כמו אסדות קידוח, תחנות כוח ימיות, משאבות מים במתקני התפלת מי ים, מזחים ועוד.

מזהמים אלו נדבקים למדחפים ומתקנים ומקטינים את תפוקת הדחס ועוצמת המנוע .לפיכך נגרמים נזקים רבים המתבטאים בהפסדים כספיים כבדים הנגרמים מעליית תצרוכת הדלק, הקטנת המהירות, עומס יתר על המדחף ובלאי מואץ , תפוקת דחף/הספק  נמוכים ולנזקים מתמשכים הנגרמים כתוצאה משחיקה מוגברת של מנועים ,מכללי ההנעה, השבתת הספינה והמתקנים לצורך ניקוי , עלויות גבוהות מאד של המספנה, חומרי ציפוי והגנה כמו גם עליות גבוהות של כוח אדם מיומן הנדרש לביצוע.

נזקים והפסדים כספיים אלו גרמו לצורך הקבוע והבלתי פוסק למצוא פתרונות לטיפול והסרת המזהמים הימיים הללו . עד היום התעשייה העולמית הרלוונטית מתמודדת עם התופעה ומצליחה רק באופן חלקי שכן אופיים של חומרים מוצקים הינו בפני שטח מיקרוסקופיים גסים ומחוספסים שמאפשרים נקודות עגינה והיצמדות קלים עבור המזהמים הימיים ובמיוחד הברניקלס והמולים.

לצורך כך נוצרו שיטות הסרה מגוונות וניבנו מערכות אנטי-פאולינג להפחתת היצמדות המזהמים.

אולם הבעיות של מערכות האנטי-פאולינג הקיימות כיום בשוק העולמי התבטאו ברעילות הגבוהה וזיהום סביבת הים במיוחד אלו המבוססות עם חלקיקי נחושת . ישנם מחקרים שבדקו את נתיבי השייט הגדולים והעמוסים שגילו כי הנזקים לסביבה הימית קרי הצמחייה והדגה בהם שטו ספינות גדולות פשוט קרסו והושמדו בנוסף לזיהום שרשרת המזון הימי עד לבני האדם .

מכאן ההבנה הכללית הייתה כי יש לחפש אלטרנטיבה חדשה שמצד אחד לא תפגע בסביבה הימית ומצד שני תספק את ההגנה הדרושה למניעת הנזקים הנגרמים לתעשייה הימית כתוצאה ישירה של זיהום ים קיים.

לכך נדרש שינוי משמעותי בחשיבה והצורך לפעול לשינוי הקונספט הקיים לאמור-  להפסיק  “לספק הגנה במחיר הריגת הסביבה הימית ” ובסופו של דבר בני האדם  ולעבור לקונספט אחר עם חשיבה יצירתית חדשה .

חב NANO Z COATING LTD בשיתוף האקדמיה והמדע בישראל נענו לאתגר זה ובחשיבה יצירתית פותח ESP-600 כציפוי חדשני ומתקדם שפועל בשיטה כפולה ומקבילה המשתמשת א) בטכנולוגיה ייחודית ובלעדית של הרחקת המזהמים ולא הריגתם  ב ) מייצרת מניעה קבועה ,חזקה ויציבה נגד היצמדות מזהמי ים המבוססת על מילוי ושינוי פני שטח מחוספסים האופייניים במשטחים מוצקים והפיכתם למשטחים שמנוניים וחלקים במיוחד.

התוצאה : שילוב מיוחד המתבטא במוצר זה מספק פתרון יעיל שמצד אחד שובר את הידבקות הביו-פילם הימי, דוחה אותו אבל לא הורגו או מרעילו ולכן לא אינו פוגע בסביבה הימית  ואילו מהצד השני מייצר הגנה מכאנית פיסית מעולה ועמידה לשחיקה שכמעט אינה מאפשרת היצמדות מזהמי ים.

ESP-600 הינו מוצר פרמיום, נוזל חצי סמיך דו רכיבי, מבוסס סילאן היברידי אנאורגאני, חזק ויציב, עמיד לשחיקה, אפס ממיסים ואפס VOC, משתמש ב-100% מוצקים המסודרים במבנה קרוס לינק בצפיפות מולקולארית גבוהה מאד, אינו פולט אדים או ריחות, שקוף, שממלא את פני השטח המחוספסים ויוצר שכבה יציבה שמנונית וחלקה מאד. שכבה זו מאפשרת שקיעות רציפה מתחת לקו המים, מקטינה דרמטית את יכולת המזהמים הימיים להיצמד לפני השטח ופועלת היטב לשבירת יכולתם להשפיע על כלי השיט והמתקנים הימיים. 

ESP-600 ניתן ליישם על חומרים שונים כגון מתכות ברזליות, אל ברזליות וסגסוגות מתכת.

ESP-600 ניתן ליישם ישירות אבל עבור פני שטח שונים ניתן להגדיל את יכולת ההצמדה ע”י שימוש בפריימר מקדים של NANO Z COATING LTD. (נא להתייעץ עם החברה)

ESP-600 מיועד ליישם על מדחפים שמתחת לקו המים, במי ים או מים מתוקים, במדחפי ספינות, משאבות, אסדות קידוח, מערכות סינון, ציוד ימי ועל כל מדחף טבול. 

ESP-600 הינו בעל חוזק מכני פיסי אדיר ועמיד לשחיקה ולכן בניגוד למוצרים אחרים הוא יישאר יציב גם מפגיעות יחסית קשות שחומרים אחרים היו נפגעים ומתפרקים .לאחר הייבוש הסופי הציפוי נשאר אינרטי לחלוטין ובכך אינו פוגע באנשים, בחיים הימיים ולא מזיק לסביבה.  

ES600_2.png

מדחף אופייני ללא ציפוי לאחר שנה 

ES600_1.jpg

המדחף עם ציפוי ES-600 לאחר שימוש של שנה בים התיכון

בריכות שחיה ספינות יאכטות

ESP -600 ציפוי מגן פרופלור

924.00

באנגלית פוסטר פרופלור גארד ESP-600.jpg

סיכום תכונות אופייניות

  • דוחה ומפחית דרסטית הידבקות של מזהמים האופייניים מתחת למים

  • מקסימום עוצמת דחס מנוע –מקסימום מהירות ותמרון. 

  • חוסך דלק

  • מקטין את העומס על המדחף ולכן מקטין את בלאי המנוע, מאריך ושומר על מכלליו  

  • פחות הוצאות ותחזוקה במספנה 

  • מאפשר ניקוי ביניים קל במהלך “חיי המוצר” ע”י שימוש בכף עץ מבלי לפגוע בציפוי

  • בהתאם לדרישות IMO העולמי אינו רעיל ומזהם את סביבת הים. (IMO –ארגון השיט העולמי)

  • קל ליישום עצמי DIY.

  • ערכה אחת מתאימה לפרופלור עד 50 ס”מ

אופן היישום:

  1. לנקות ולהסיר כל חומר זר, חלודה ומזהמים באמצעים סטנדרטיים המקובלים בתעשייה הימית כגון מלטשת מכאנית, ליטוש בנייר זכוכית  בגרעין גס (40-60) וניקוי סופי רצוי בממסים על בסיס מים (מומלץ Z-300 של ננו ציפויים) ואז לשטוף היטב במים נקיים ולייבש באופן מוחלט ללא שאריות.

  2. בתום הייבוש, חובה לנקות שוב עם IPA – isopropyl alcohol. 

  3. אין לדלל. ערבב היטב את חלק א’ למשך 1 דקות. ערבב היטב חלק ב’ למשך 1 דקות ושפוך לתוך חלק א’. המשך לערבב את 2 החומרים למשך 1-1.5 דקות נוספים. 

  4. תן לתערובת לנוח במשך 10 דקות עד ליציאת בועות האוויר מהתערובת. הזמן הנכון לתחילת העבודה הוא כאשר התערובת היא שקופה וצלולה לחלוטין ללא בועות.  

  5. זמן העבודה לאחר הערבוב עד 6 שעות תלוי בטמפרטורה הסביבתית והלחות.

  6. מרח 2 שכבות למידה סופית (200 מיקרון רטוב) במברשת או ריסוס. מסופק מד עומק למדידת עובי השכבה הסופית הנדרשת. 

  7. זמן ייבוש:  – בין השכבות 90-120 דקות. שכבה שניה מיישמים על גבי השכבה הראשונה כאשר השכבה הראשונה היא עדיין במצב דביק. 
    זמן יבוש למגע: מינימום  8 שעות.
    ייבוש סופי: מינימום 48 שעות בטמפרטורה ממוצעת של 25 מעלות צלסיוס ו -50% לחות. טמפרטורה נמוכה יותר או לחות גבוה יותר עלולים להאט את זמן הייבוש הסופי. אין להוריד את הספינה למים לפני ייבוש מוחלט ומינימום מועד זה. (מומלץ ייבוש זמן ארוך ככל הניתן)   

  8. חובה ליישם במקום מאוורר היטב. 

  9. אין ליישם כאשר צפוי גשם בטווח 72 שעות מגמר היישום

  10. חובה לקרוא ולהבין את כל ההוראות הרשומות לעיל  + MSDS של המוצר לפני היישום.

תכונות פיסיקאליות:

צבע:  שקוף לחלוטין בגימור מבריק. 

ניקוי והסרה: – כאשר עדיין לא התקשה לנקות באצטון.
כאשר יבש הניקוי רק באמצעים מכאניים. 

אחסנה: במקום מקורה בטמפרטורה עד 40 מעלות צלסיוס. כאשר נמצא במכלים מקוריים נשאר תקין לשנה ואף יותר. חומר שקפא אינו תקין.

בטיחות בשימוש: חובה להשתמש בכל אמצעי ההגנה המקובלים כגון משקפים, כפפות מתאימות, מסכות אבק וביגוד מתאים. הרחק מילדים, אש מקורות חום.

ES600.png

מדחף חדש עם ציפוי ES-600